La veritat és que mai m’havia plantejat
quines maneres diferents d’avaluar hi ha. Tampoc coneixia els termes
d’avaluació normativa, ipsativa i criterial. Per informar-me he llegit “Una propuesta PEL de
evaluación criterial para la educación secundaria” de Cristina Escobar.
Després d’haver-hi reflexionat, m’he adonat
que gairebé tota l’avaluació que he tingut ha estat normativa. És a dir, els
resultats que obtens són quantitatius i la qualificació que et proporciona el
professor indica una posició respecte a la resta de companys de la classe.
Així, la majoria de proves d’avaluació que he
experimentat han estat exàmens i tests d’elecció múltiple. Penso que la nota
numèrica que t’aporten aquestes tipus de proves no serveixen a l’estudiant per
saber detalladament els aspectes que fa bé i els que no té ben interioritzats. Per
això, el meu aprenentatge de llengües no ha estat gaire formatiu en aquest
aspecte.
Com diu Cristina Escobar, és més formativa
una avaluació ipsativa que es centra en el progrés de l’alumne. L’autora
explica que aquesta metodologia s’utilitza sobretot abans de secundària per
informar als pares i al mateix estudiant sobre la seva evolució. Tanmateix, a
partir de llavors predomina l’avaluació normativa, ja que requereix menys
esforç per part dels professors. M’ha agradat llegir els comentaris dels
professors que he tingut quan era petita i penso que en el sistema educatiu
actual fa falta una part més individualitzada. Per exemple, a través de
tutories, més comunicació entre professor i alumne, i feedback més específic que permeti aprendre i formar l’estudiant.
Tal i com he explicat a les altres entrades,
en algunes classes d’alemany de la universitat i a l’escola d’idiomes he
experimentat una avaluació criterial i continuada. Personalment, considero que
per als alumnes és molt més beneficiosa i els facilita la millora en el seu
aprenentatge i, també, poder treballar amb més autonomia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada