dijous, 12 de juny del 2014

9. Ensenyar i aprendre en línia




Amb la forta presència de les noves tecnologies penso que és molt difícil aprendre sense tenir contacte amb Internet. De fet, el sistema que usen els nostres professors, el Moodle, és un entorn d’aprenentatge virtual (EVA). És beneficiós per als alumnes perquè ens permet tenir accés a materials i, també, assabentar-nos del que s’ha fet a classe si no hem pogut assistir-hi. En algunes assignatures, hem participat en fòrums o xats a través dels quals és creava una certa comunicació. Tanmateix, l’accés a Internet ens a portat cap a un aprenentatge virtual més individualitzat i autònom. 

Així, parlem de l’entorn d’aprenentatge (EPA), un plantejament pedagògic en el qual l’usuari controla què i com aprèn. Penso que aquesta filosofia és molt positiva per a l’aprenentatge de llengües perquè ens permet buscar informació del que realment ens interessa. Igualment, facilita la interacció i compartiment de coneixement amb altres persones. Així, podríem dir que la majoria dels estudiants treballem i aprenem a la Xarxa i amb la Xarxa.

En el meu cas, el meu EPA referent a llengües engloba tots els diccionaris, fòrums i corpus que consulto quan tinc dubtes lingüístics; tant de català i castellà, com d’anglès i alemany. Els fòrums els uso normalment per saber el significat o traducció d’una expressió en anglès o alemany. Igualment, consulto pàgines com la BBC o die deutsche Welle per aprendre anglès i alemany. A més, miro pel·lícules i series en versió original a través d’Internet. 

Les noves tecnologies i xarxes socials ens han ajudat a poder mantenir el contacte a distància. D’aquesta manera, puc parlar amb amics d’altres països per l’Skype, Facebook, correu electrònic, etc. Igualment, les xarxes socials són molt útils per descobrir altres pàgines web d’interès i compartir-les amb altres companys. Per exemple, mitjançant el grup de Llengües Aplicades intercanviem molta informació relacionada amb les llengües. Amb la quantitat d’informació i recursos que es troben a Internet necessitaria moltes més entrades per descriure el meu EPA, però aquests elements són els més important.

Personalment, no he aprés mai un idioma únicament en línia però sí que l’aprenentatge de les meves llengües és tan presencial com virtual. Penso que és interessantíssim explotar els recursos que ens ofereix la Xarxa i trobo que els docents els haurien d’aprofitar més alhora d’ensenyar.   

2 comentaris:

  1. Hola Cecília!

    Jo també miro sèries i pel.lícules online i és una molt bona manera d'estar en contacte amb la llengua i a més a més, d'una forma més aviat lúdica.
    La veritat és que jo tampoc he après mai un idioma a partir d'Internet, però tens raó amb això de que l'aprenentatge és tan presencial com virtual.

    Bon estiu!

    ResponElimina
  2. Bon dia Cecília,

    doncs penso exactament com tu. Tots els recursos que tenim en línia són súper interessants i sovint no en coneixem ni la meitat d'avantatges que ens poden oferir. Es podrien fer propostes d'activitats per explotar aquestes eines al màxim per treure'n profit, no trobes?

    Jo vaig intentar estudiar portuguès en línia, però no vaig avançar gaire, no perquè no fos útil, sinó per falta de temps! Però no descarto tornar-ho a provar ben aviat!

    Bon estiu guapa!

    ResponElimina